Utrecht, 17 november 2016 – Studenten zijn steeds meer gaan klagen[1], maar vinden de goede weg om hun recht te halen steeds moeilijker. Omdat ze meer en meer klachten binnenkrijgen, hebben het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) en het Landelijk Studenten Rechtsbureau (LSR) het heft in eigen hand genomen. Op de Internationale Dag van de Student presenteren zij de website Studierechten.com, die Minister Bussemaker vandaag online onthulde. Bestuurslid van het ISO, Jeroen Wienen: ‘Het is een ware zoektocht geweest om van elke instelling het klachtenloket, het Studentenstatuut en andere documenten te vinden. De druk op studenten neemt toe. Daarom is het belangrijker dan ooit dat studenten weten waar terecht kunnen als ze tegen problemen aanlopen.’
Het Landelijk Studenten Rechtsbureau merkt dat zij steeds meer klachten ontvangen van gedupeerde studenten. Voorzitter van het LSR, Laura Jacobs: ‘We krijgen ontzettend veel klachten binnen. Het onrechtmatig Bindend Studie Advies in het tweede jaar of extra kosten die bovenop het collegegeld betaald moeten worden. Door de invoering van het leenstelsel is het nog belangrijker geworden dat studenten niet tegen dit soort problemen aan lopen en dat studievertraging wordt vermeden.’
Minister Bussemaker sprak in juli 2016 Universiteiten en Hogescholen aan op hun verantwoordelijkheid om informatie over toegang tot studierechten zo toegankelijk mogelijk te maken. ‘Een goede stap hierin is de toezegging van de VH en VSNU om (…) bij de aangesloten instellingen aan te dringen op het beter toegankelijk en beschikbaar maken van voor álle studenten relevante informatie,’ aldus de Minister in een Kamerbrief. Zij zegt nu over deze site: ‘Studenten zijn mondig en zelfstandig genoeg om op te komen voor hun recht. Maar ze moeten wel weten welke rechten ze hebben. Ook als ze geen rechten studeren. Op deze site kun je daarvoor terecht,’ aldus Bussemaker.
Wienen (ISO) vervolgt: ‘Omdat instellingen volgens ons nog te weinig bewogen hebben, lanceren wij nu Studierechten.com. Zo kan elke student op elk moment zorgen dat hij de juiste informatie heeft.’