Utrecht, 21 april 2016 – Veel promovendi zijn ontevreden over hun scholing in en begeleiding tijdens het geven van onderwijs. Dat is de conclusie van een gezamenlijk onderzoek van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) en het Promovendi Netwerk Nederland (PNN), dat is uitgevoerd onder 257 promovendi. Maar liefst 46% van de ondervraagde promovendi geeft de scholing en begeleiding een onvoldoende. Een kort overzicht van alle cijfer vindt u hier.
Ondanks dat binnen universiteiten promovendi regelmatig onderwijs geven, worden zij lang niet altijd voldoende voorbereid op deze taak. Van de ondervraagde promovendi geeft liefst 35% aan dat zij zonder enige scholing zijn begonnen met het geven van onderwijs. Charlotte Gaasterland, bestuurslid van het PNN: “Vooral in het begin van het promotietraject is er te weinig scholing in en begeleiding bij het verzorgen van onderwijs. Zo zijn er promovendi die voor een collegezaal gezet worden zonder enige training of voorbereiding.” Ook wat betreft de begeleiding tijdens het lesgeven is er nog een verbeterslag te maken. Zo geeft 49% van de promovendi aan niet tevreden te zijn over deze begeleiding. “Lesgeven is een vak apart. Promovendi hebben lang niet altijd onderwijservaring, daarom moeten universiteiten promovendi goede scholing en begeleiding aanbieden. Pas dan kan de onderwijskwaliteit verbeteren”, aldus Simon Theeuwes, bestuurslid van het ISO.
Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat maar liefst 70% van de promovendi meer tijd aan onderwijs besteden dan waar zij voor betaald krijgen. Positief is dat veel promovendi het geven van onderwijs leuk en belangrijk vinden. Om alsnog goed voorbereid voor de klas te staan, gaan sommige promovendi daarnaast zelfstandig op zoek naar training en begeleiding. Charlotte Gaasterland: “De motivatie van promovendi om meer te leren over het geven van onderwijs is duidelijk aanwezig. Dat is een goed teken, maar we zijn teleurgesteld in het feit dat veel promovendi niet de tijd en scholing krijgen waar ze behoefte aan hebben.” Simon Theeuwes: “Er moeten echt stappen worden gezet. Met meer tijd, voorbereiding en begeleiding wordt het makkelijker en leuker om studenten te inspireren voor je vak.”
Het ISO en het PNN pleiten er gezamenlijk voor dat het voor universiteiten verplicht wordt scholing aan te bieden voor promovendi die dit nodig hebben om goed voorbereid onderwijs te geven. Daarnaast vindt het ISO en het PNN dat er op universiteiten structureel beleid moet komen waarin onder andere het belang van begeleiding en feedback tijdens het geven van onderwijs wordt verankerd. Deze en andere adviezen worden vandaag gepresenteerd in het rapport “De promovendus als docent”.