Om duidelijk boven tafel te krijgen waar de problemen over stages zich bevinden zijn vijf jongerenorganisaties begin 2009 gestart met het initiatief Meldlijn Stageklachten. Deze rapportage is gebaseerd op de klachten die vanaf maart 2009 zijn binnengekomen via de website en op klachten die in deze periode zijn binnengekomen bij JOB.
[raw][cudazi_tab_group][cudazi_tab title=’Samenvatting’]
In dit rapport zijn de klachten over stageplaatsen binnen het MBO, HBO en WO geanalyseerd. Hieruit komt naar voren dat problemen zich voornamelijk voordoen op het gebied van communicatie, werkzaamheden en het stagecontract.
[/cudazi_tab]
[cudazi_tab title=’Conclusie’]
Uit de verschillende klachten die bij de meldlijn binnen zijn gekomen, is drie brede overkoepelende thema’s te benoemen. Ten eerste de stagebegeleiding: er is vaak sprake van een gebrek aan communicatie is tussen de stagebegeleider, Ten tweede de werkzaamheden: de klachten over de werkzaamheden gingen vaak over het lage niveau hiervan. Ten derde het stagecontract: veel stagiairs hebben nog steeds geen stagecontract. Dat betekent dat hun rechten en plichten niet zijn vastgelegd, en dat zij, als het verkeerd gaat, ook nergens op terug kunnen grijpen.
[/cudazi_tab]
[cudazi_tab title=’Aanbevelingen’]
Aan de politiek wordt er aanbevolen om het stagecontract verplicht te stellen, om duidelijk de eisen en regels aan de onderwijsinstellingen te communiceren maar ook om de instellingen (financiële) ruimte te geven. Het wordt de onderwijsinstelling geadviseerd om duidelijkheid te scheppen over de eisen aan de stagiair en om regelmatig te evalueren. Aan stagebiedende organisaties wordt aangeraden om de stagiair een echte (fysieke) plek te geven binnen de organisatie, om een vergoeding te bieden, en om te investeren in begeleiding.
[/cudazi_tab]
[/cudazi_tab_group]
[/raw]