Geen onderdeel van een categorie

Interview Studentsucces Mignon van Vorselen

UTRECHT,
05 augustus 2020

Mignon van Vorselen (23) heeft vier jaar Logopedie gestudeerd aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Een eenjarige pre-master gaf haar toegang tot haar huidige master: General Linguistics aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Ze voelt zich succesvol op de momenten dat ze de meerwaarde van haar studie ervaart, ze merkt dat ze er goed in is en het leuk vindt. In haar ervaring was het doorstromen van het hbo naar de universiteit niet gemakkelijk. Omdat ze zelf gemotiveerd was, lukte het haar uiteindelijk toch.

Waarom ben je deze studie gaan doen?

Ik ben Logopedie gaan studeren omdat ik Nederlands interessant vond, maar ik geen docent wilde worden. Ik wilde wel iets met taal doen en mensen ergens mee helpen. Dat kwam bij Logopedie goed samen. Toen ik Logopedie studeerde, merkte ik dat ik het heel leuk vond, maar wel op zoek was naar meer diepgang, vooral op taalgebied. Ik merkte dat ik de link met de wetenschap tijdens college vaak miste. Ik stelde  bijvoorbeeld vaak vragen waar de docent geen antwoord op kon geven. Toen ik afstudeerde als logopedist was ik 21 en wist ik eigenlijk niet zo goed of ik al de rest van mijn leven wilde gaan werken. Het leek me hét moment om door te studeren, gelukkig kwam de master Taalwetenschappen op mijn pad en ben ik daarvoor gegaan.

Is dat een goede keuze geweest?

Tot nu toe heb ik wel een goede keuze gemaakt. Ik leer interessante dingen en merk dat ik op een wetenschappelijkere manier naar mijn vakgebied kijk. Er blijven natuurlijk af en toe wel vakken die ik minder interessant vind. Ook vind ik het soms moeilijk dat ik op de universiteit niet echt specifiek ergens voor word opgeleid. Hierdoor vraag ik me weleens af wat ik daadwerkelijk kan en twijfel ik soms over wat ik hierna zal gaan doen. Gelukkig heb ik wel een globaal beeld van wat ik wil.

Wat waren momenten tijdens je studie waarop je je succesvol voelde?

Dat vind ik moeilijk te bepalen. Als ik een vak haal met een mooi cijfer ben ik daar natuurlijk blij mee, maar dat zegt vaak ook niet zoveel. Ik denk dat ik me het meest succesvol voelde na mijn stages op het hbo, meestal sloot ik deze stages met een goed gevoel af. Ik merkte dat ik er goed in was en het echt leuk vond om te doen. Dat was voor mij succesvol, omdat het bevestigde dat mijn studie goed bij me paste. Ik had dat bij het volgen van reguliere vakken in collegezalen minder. Het hebben van een diploma draagt natuurlijk ook bij aan het gevoel van succes.

Ik merk dus vooral dat ik succes ervaar als ik wat ik leer tijdens mijn studie in de praktijk kan toepassen. Misschien zal ik dus pas na mijn  masterstudie in gaan zien dat het best een succesvolle keuze was. Daarnaast is studiepunten halen natuurlijk fijn, maar succes is voor mij meer dan alleen dat. Voor mij is het vooral dat ik me goed voel en dat hetgeen wat ik doe nuttig is.

Waren er ook momenten waarop je je niet succesvol voelde?

Ja, soms vraag ik me tijdens moeilijke colleges wel eens af wat ik er doe en voel ik me onsuccesvol als ik mijn tentamen niet haal en de rest van mijn medestudenten wel. Ik heb dagen gehad dat ik dacht “het schiet allemaal niet op, laat maar, ik ga wel iets anders doen”. Ik merk wel, nu ik een diploma op zak heb, dat ik wat meer zekerheid ervaar. Tijdens mij hbo-studie voelde het namelijk als een rampscenario als ik iets niet haalde. Nu heb ik dat gelukkig wat minder, ik weet nu dat ik al een diploma heb gehaald waar ik op kan vertrouwen.

Hoe was de begeleiding vanuit je opleiding op zulke momenten?

Het klinkt misschien onaardig, maar ik voelde me niet echt gehoord. Dat komt natuurlijk ook omdat er zoveel studenten aan de hogeschool en universiteit studeren. Je bent voor je gevoel een van de velen. Daarom zocht ik niet snel hulp bij de hogeschool of universiteit, maar eerder bij vrienden en familie. Ik snap dat het moeilijk is om iedereen persoonlijke begeleiding te bieden, maar het zou tof zijn als het zou kunnen. In dat geval had ik er ook gebruik van willen maken.

Hoe zou jouw ideale studie eruitzien?

De ideale studie is voor mij deels praktijk en deels theorie. Door middel van praktijk krijg je een bevestiging dat wat je doet zinvol is en de theorie geeft je het achterliggende wetenschappelijke idee. Een goede balans tussen de focus die het hbo en de universiteit hebben zou voor mij ideaal zijn, dat was voor mij ook de reden om door te stromen. Ik doe ook best veel naast mijn studie, maar ik zie dat wel los van mijn succes. Ik ben bijvoorbeeld actief bij een studentenvereniging. Dat heeft ook invloed op mijn studie, maar ik zie dat meer als persoonlijke
ontwikkeling buiten mijn studie.

Wat vind je van de nieuwe definitie studentsucces, die minister Van Engelshoven geïntroduceerd heeft?

Ik kan me daar wel in vinden, hoewel ik er wel een kritische kanttekening bij wil plaatsen. Minister Van Engelshoven geeft aan dat  studiesucces meer is dan binnen vier jaar afstuderen en daar ben ik het mee eens. Hiertegenover staat echter dat wanneer je rust probeert te nemen of tijd wilt nemen voor persoonlijke ontwikkeling, dit grote financiële consequenties met zich meebrengt. Ik voel me daardoor soms wel belemmerd. Ik zou bijvoorbeeld hartstikke veel naast mijn studie willen doen, maar ik kan mijn studie niet op een lager pitje zetten omdat mijn schuld dan te veel oploopt. Over het algemeen vind ik de nieuwe definitie wel een
goed statement en een goede stap voorwaarts.

Wat vind je van de definitie die het ISO heeft geformuleerd?

Daar ben ik het ook mee eens. Voor mij is succes ook de bevestiging dat ik mijn studie haal, maar andere studenten vinden het bijvoorbeeld heel belangrijk om tijd te nemen om zichzelf te kunnen ontplooien. Dus dat verschilt heel erg per student. Hoe was voor jou de overstap van het hbo naar de universiteit? Mijn overstap naar de universiteit was niet erg prettig en ik zou het ook afraden. Het bleek organisatorisch veel gedoe. Mijn pre-master was bijvoorbeeld heel strikt, je moet gewoon die 60 studiepunten halen. Daarnaast kleven er ook vooroordelen aan hbo-studenten binnen de universiteit. Het was bij de universiteit soms heel moeilijk om formulieren aan te leveren om aan te tonen dat ik de benodigde kennis al had. Dat is ergens natuurlijk wel terecht, maar soms vroeg ik me af in hoeverre dit een kwestie van vooroordelen en onwetendheid was. Een voorbeeld hiervan is dat ik een vrijstelling wilde aanvragen voor een vak genaamd moedertaalverwerving, een onderwerp dat bij Logopedie natuurlijk aan bod komt. Het was te lastig om te bewijzen dat Logopedie over taalverwerving gaat en ik heb de vrijstelling nooit gekregen.

Ik denk dat hogescholen en universiteiten meer moeten praten, want op dit moment lijkt het alsof dit niet gebeurt, terwijl er veel overlap is. Die aansluiting ontbreekt dus in mijn ervaring. Ik denk ook dat wanneer de communicatie vanuit de universiteit beter was geweest, ik veel meer duidelijkheid zou hebben gekregen. Ik merkte vaak dat de communicatie stroef ging. Ik moest bijvoorbeeld dezelfde e-mail meerdere keren versturen en werd van het kastje naar de muur gestuurd. Na één keer vrijstelling aanvragen bij de examencommissie was ik niet meer gemotiveerd om het nog een keer te doen, aangezien het zo lang duurde en het op een fiasco uitliep. Doordat ik geen vrijstelling kon krijgen heb ik me bij sommige vakken van mijn premaster verveeld tijdens de colleges, omdat de stof herhaling was.

Hoe kan dat beter in jouw ogen?

Ik denk dat de universiteit meer moet vertrouwen op het kunnen van de student. Er moet ook meer openheid van beide kanten zijn over de overeenkomsten en verschillen tussen een hbo- en universitaire student. Dat maakt het voor de student een stuk makkelijker. Het is je uiteindelijk wel gelukt. Ja, ik vond de meeste vakken heel interessant en de meeste docenten waren goed. Ik ben wel echt intrinsiek gemotiveerd en ik wil er graag meer van weten. Dat is de reden dat ik ermee ben doorgegaan, maar alle administratieve rompslomp en de vooroordelen hebben daar niet aan bijgedragen.

Je bent ook op kamers gegaan. Heeft dat invloed gehad op je studentsucces?

Ik denk het wel. Ik ben in het eerste jaar van mijn bachelor op kamers gegaan en ik denk dat dit voor veel studenten leerzaam zou kunnen zijn. Tijdens mijn pre-master merkte ik wel dat ik graag wat meer mensen buiten mijn studie wilde leren kennen. Ik kende nog niet veel mensen in Nijmegen, terwijl ik er toch al vier jaar woonde. Ik had dus wat meer tijd nodig om persoonlijk te groeien en me thuis te voelen in Nijmegen, na vier jaar ben ik dus eigenlijk pas een actieve student geworden. Ik ben daarin wel meer geholpen door medestudenten en mensen in mijn omgeving, dan door de hogeschool of universiteit.

Geef je dat ook aan bij de hogeschool of universiteit?

Niet per se, ik begrijp wel dat het voor onderwijsinstellingen best moeilijk is om een student echt te begeleiden, omdat er zoveel studenten zijn. Daarnaast is het natuurlijk lastig om buiten de studie om zaken te faciliteren, helemaal op het hbo, waar studieverenigingen minder actief zijn. Op de universiteit weet ik vaak niet waar ik bepaalde zaken zou kunnen aangeven. Op de hogeschool had ik bijvoorbeeld een studieloopbaanbegeleider, dat was wel prettig. Ik wist dan in ieder geval welk e-mailadres ik kon bereiken voor vragen.

Hoe zou jij studentsucces definiëren?

Studentsucces zie ik als een goede balans tussen je studieleven en je studentenleven. Dus dat je je studie haalt en dat je het leuk vindt wat je doet, zonder constant in je studentenkamer in sociaal isolement te moeten blokken. Dit is natuurlijk een balans die je ook zelf moet zien te vinden, hoewel het fijn is als je weet waar je hierbij hulp kan krijgen.

Zou je nog iets mee willen geven aan andere studenten?

Dat het allemaal wel goed komt en je je niet zoveel zorgen hoeft te maken over de kleine dingen. Er is ook nog een leven naast je studie!

Wilt u meer weten?

Lisanne de Roos

Woordvoerder

0651516501

deroos@iso.nl

Neem contact met ons op

We helpen je graag!

Telefoonnummer kantoor:

030-230 26 66

Algemeen mailadres:

Telefoonnummer persvoorlichter:

06 515 165 01

Contactformulier