Vandaag blijkt uit cijfers van een onderzoek van Caring Universities, een initiatief van vier Nederlandse universiteiten, hoe hard de coronacrisis inhakt op het (mentale) welzijn van studenten. Eenzaamheid, concentratieproblemen en zorgen over de toekomst waren vóór de pandemie al een worsteling, nu kampt een zorgwekkend aantal studenten met deze problemen. Voorzitter van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) Dahran Çoban: ‘’We wisten al dat corona veel impact heeft op het mentale welzijn van studenten, maar toch is de hoogte van de cijfers schokkend. Wachten op actie is iets wat we ons niet meer kunnen permitteren: studenten hebben nu duidelijkheid nodig.’’
Een van de grootste struikelblokken waar studenten mee kampen is het gebrek aan concentratie, ruim 56 procent van de studenten geeft aan zich moeilijk te kunnen focussen. Het volgen van onderwijs vanaf een scherm is een grotere opgave dan verwacht. Het ISO ziet dat er een grote inspanning wordt verricht om deels fysiek onderwijs te organiseren. Echter vindt het grootste gedeelte van het onderwijs nog digitaal plaats. Çoban: ‘’Zowel de fysieke als digitale tijd met je docent en medestudenten moet beter benut worden. Een boek kun je in je eentje lezen, maar daarover praten en discussiëren is juist waar we contact met anderen bij nodig hebben.’’
Studenten geven aan zich zorgen te maken over studievertraging in tijden van corona. Dit toont aan dat de onduidelijkheid voor studenten groot is en dat zorgt voor een verhoogde druk op studieprestaties. Vorig collegejaar is voor studenten de druk iets verlicht. Een uitgesteld bindend studieadvies, de mogelijkheid tot een zachte knip en financiële compensatie boden perspectief. Voor een eventuele herhaling voor de huidige lichting studenten is nog geen uitsluitsel. Çoban: ‘In deze onzekere tijden moeten we studenten zekerheid bieden. Vorig jaar is daar een stap in gezet, corona is nog niet weg en daarom is het noodzakelijk dat we die stap nu weer zetten.’’
Uit het onderzoek blijkt dat 52,2 procent van de studenten aangeeft zich eenzamer en 44,6 procent zich somberder te voelen dan voor COVID. ‘’Ik ben bang dat de fysieke afstand tot anderen maakt dat studenten zich geen raad weten met psychische klachten. Het is nu niet mogelijk om een docent of studiebegeleider aan het jasje te trekken.’’, aldus Çoban. Digitale platformen als Caring Universities bestaan er om studenten laagdrempelige ondersteuning te bieden en zouden volgens het ISO voor meer studenten toegankelijk moeten zijn. Çoban: ‘’Het weinig kunnen geven van fysiek onderwijs in coronatijd vangen we deels digitaal op, ook de mentale gevolgen van deze crisis behoeven een dergelijk digitaal vangnet voor alle studenten. Iedere student moet gesteund worden in de uitdagingen waar zij dagelijks tegenaan lopen, juist nu.’’
Lees het volledige rapport van Caring Universities is hier: https://caring-universities.com/nl/nieuwsbericht/